Skip to main content

Vahvista lapsen kommunikaatiota käsienpesun yhteydessä

Lapset oppivat kieltä ja puhetta parhaiten jaettujen kokemusten kautta. Arjen tilanteet ovat siitä hyviä, että ne toistuvat usein ja ovat luonnollinen osa lapsen ja sinun elämää, jolloin oppimista varten ei tarvitse erikseen järjestää ohjelmaa. Käsiä tulee lapsiperheissä ja päiväkodeissa pestyä monta kertaa päivässä, joten tilanne on lapsille hyvin tuttu ja rutiininomainen. Rutiininomaisuutta kannattaa hyödyntää esimerkiksi uusien sanojen oppisessa, sillä kertaus auttaa oppimaan uusia asioita ja muistamaan niitä. Tätä tavallista arjen tilannetta, käsienpesua, voi hyödyntää vuorovaikutuksen ja kielenkehityksen oppimiseksi. Tässä muutama ajatus:

1. Käytä kuvia tukena

Voit kuvittaa käsienpesutilanteen, jotta lapsen on helpompi seurata mitä milloinkin tapahtuu ja missä järjestyksessä. Lisäksi kuvat tukevat toiminnanohjausta, aloitteellisuutta, lapsen itsenäistä toimintaa ja sanojen merkityksen oppimista. Kuvat voi laittaa muovitaskuun tai laminoida, jolloin ne eivät rypisty, jos sattuvat kastumaan. Kuvat kannattaa kiinnittää seinälle juuri sinne missä niitä tarvitaan eli vessaan tai kylpyhuoneeseen, jolloin ne ovat aina näkösällä ja oikeassa paikassa heti kun niitä tarvitaan. Lataa ja tulosta struktuuri käsienpesutilanteisiin esimerkiksi täältä (Aivoliitto ry).

2. Vahvista vuorovaikutustaitoja

Tehkää käsienpesuhetkestä kiireetön ja mukava yhteinen hetki! Anna lapsen tehdä asioita itse ja auta tarvittaessa. Jos käsiä pesee samaan aikaan useampi lapsi, voitte harjoitella porukalla vuorottelua ja oman vuoron odottamista, ja voi sitä harjoitella myös kahdestaan aikuisen kanssa. Jokainen voi eri päivinä olla vuorollaan ensimmäinen, joka pesee kädet. Samalla lapsi oppii mitä tarkoittaa ensin/ensimmäiseksi/ensimmäinen, odottaa ja minun vuoro/sinun vuoro.

3. Opeta uusia sanoja

Altista lapsi uusille sanoille ja anna hänen itse kokea mitä ne tarkoittavat. Mallita sanoja lapselle hitaasti ja lyhyin ilmaisuin, näyttämällä ja osoittamalla myös konkreettisesti mitä milloinkin tarkoitat. Toista sanoja lapsen kuullen muutaman kerran, mutta luonnollisesti, niin että ne sopivat meneillään olevaan hetkeen. Mallittaminen tarkoittaa sitä, että sanomalla asioita ääneen annat lapselle esimerkkiä sanoista ja lauseista, jota lapsi voisi käyttää tilanteessa ja joka on tilanteessa tarkoituksenmukaista.

Tässä muutama mieleeni tullut sana ja ilmaus, jota voisi käyttää, mallittaa ja toistaa lapselle:

  • LIKAINEN / PUHDAS
  • KÄÄRIÄ
  • HIHA(T) YLÖS
  • HANA AUKI
  • VALUA
  • ROISKUA
  • (PAITA KASTUI)
  • PESTÄ
  • SAIPPUA
  • VAAHTO / VAAHTOAA
  • HUUHDELLA
  • SORMIEN VÄLISTÄ
  • KYLMÄ – KUUMA
  • HANA KIINNI
  • MÄRKÄ – KUIVA
  • KUIVATA / PYYHKIÄ
  • PYYHE
  • (HIHA) ALAS

Huomaatko, että joukossa on monta eri sanaluokan sanaa? Käytä siis verbejä, substantiiveja ja adjektiiveja, niin lapsi oppii sanoja monipuolisesti!

Mukavia käsienpesuhetkiä yhdessä!

Leave a Reply

three × three =